Oprichting rijvereniging

Rijvereniging en Ponyclub

De rijvereniging Hasselt is opgericht op 30 april 1970 als de “Landelijke Rijvereniging en Ponyclub Hasselt” kortweg de LR en PC Hasselt. In de beginjaren was het echt een buitengebeuren, de vereniging bezat namelijk geen manege en dus werd veelal bij boeren in de directe omgeving gereden. Tijdens de herfst en de winter was dat vaak afzien door de natte weiden en vaak bleek het helemaal niet mogelijk om de met de paarden naar buiten te gaan.

Een groep van vijf enthousiaste ondernemers uit Hasselt heeft toen een plan gemaakt om een manege te bouwen. Om aan de benodigde guldens te komen werd een soort crowdfunding actie gestart. Toen gebeurde dat nog door de uitgifte van obligaties van 100 gulden (ruim 45 euro) en op die manier werd het kapitaal bijeengebracht en kon begin jaren tachtig met de bouw worden begonnen. In de loop der jaren is het gebouw verder uitgebreid met o.a. een kantine en stalruimte.

De grootste veranderingen hebben plaatsgevonden in 2010 en 2011. Niet alleen veranderde de naam van de vereniging in “Rijvereniging Hasselt” maar ook het complete asbesthoudende dak werd vervangen, de achtergevel van de kantine vernieuwd en de rijbak voorzien van een Agterberg bodem met zand en vlokken. Nog later is er een buitenbak aangelegd, ook op basis van de Agterberg methode en een crossveldje.