Lessen met een manegepony of eigen pony of paard

Beginnen met paardrijden

Wanneer je wilt beginnen met paardrijlessen dan kan het zo zijn dat je nog helemaal geen ervaring hebt. Maar daar kan snel verandering in komen, want bij Rijvereniging Hasselt werken namelijk enthousiaste ervaren instructrices die je hier heel goed bij kunnen helpen.

Van oorsprong zijn paardrijlessen op een manegepony ontstaan om kinderen te laten ervaren hoe het is om te (leren) ponyrijden. Op deze manier kunnen kinderen kijken of deze hobby echt goed bij hen past.

Bij Rijvereniging Hasselt kunnen kinderen kennis maken met het paardrijden. Zo leren kinderen die bij onze rijvereniging lessen de basis van de verzorging, zoals het poetsen van een pony, het op- en afzadelen en tijdens het rijden de basis van de drie gangen ‘stap draf en galop’.

Lessen met je eigen pony of paard

Als je in het gelukkige bezit bent van een eigen pony of paard, kun je bij ons lessen volgen. Je komt met je pony of paard naar ons toe, zadelt hem op en je bent klaar voor de les. De lessen worden gegeven in groepsverband, soms in samenstelling met andere kinderen die op een manegepony rijden.

Onze instructrices zijn allemaal gediplomeerd zodat je verzekerd bent van een goede opleiding. Tijdens de lessen mogen je ouders of verzorgers natuurlijk aanwezig zijn, aan de zijkant van de rijbak zijn stoeltjes maar niemand mag zich met de les bemoeien.

Van basis naar ervaren ruiter

Na het leren van de basis zullen deze vaardigheden worden uitgebreid door te werken aan de techniek van de ruiter, het rijden van figuren, het lopen van balkjes en eventueel springen van hindernissen.

Het leren rijden op een manegepony is dus eigenlijk een eerste kennismaking met de paardensport. Uiteindelijk kan dan de overweging worden gemaakt om tot aanschaf over te gaan van een eigen pony of paard.

Algemene regels

• Wanneer je kind is verhinderd voor een rijles, dan willen wij je vragen om tijdig telefonisch af te melden bij de eigen instructrice. Wanneer de instructrice hiervan op de hoogte is kan ze er namelijk rekening mee houden bij het opzadelen en verdelen van de pony’s.
  • Als je een les afzegt dan kan deze helaas niet op een ander tijdstip worden ingehaald, in verband met de bezetting van de pony’s en lessen.
  • Het is niet mogelijk dat de les wordt overgenomen of geruild met iemand anders.
  • Zorg ervoor dat je kind op tijd bij de les is. Het liefst 15 minuten voordat de les begint.
  • Tijdens bijzondere feestdagen, kerst- en zomervakantie zijn er geen lessen. Deze lessen worden ook niet in rekening gebracht.
  • Uit veiligheidsoverwegingen is het niet toegestaan dat je kind zonder begeleiding naar de pony in de stal gaat. Dit mag alleen onder toezicht van een instructrice.
  • Indien je kind gaat starten met lessen dan willen wij je verzoeken om als ouder/begeleider de eerste vijf lessen geheel aanwezig te zijn. De kans is aanwezig dat je tijdelijk even mee moet lopen met je kind. Houd er dus rekening mee met de keuze van je schoeisel.
  • Kinderen zijn verplicht een cap te dragen die voldoet aan de veiligheidseisen.
  • Als je kind niet beschikt over paardrijlaarzen, dan zijn gewone laarzen ook toegstaan. Het dragen van gympen of andere lage schoenen is om veiligheidsredenen niet toegestaan.
  • Een rijbroek is niet verplicht, een legging of strakzittende broek kan ook een goed alternatief bieden. Het dragen van oorbellen en snoepen zijn tijdens het rijden niet toegestaan.
  • Het kan voorkomen dat er een ander soort les wordt gegeven dan paardrijles. Hier kan voor worden gekozen in het belang van je kind en de manegepony’s, wanneer het bijvoorbeeld extreem warm weer is. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een opzadel- of poetsles van de pony, het zadel of het hoofdstel.
  • De instructrice heeft de regie in de les en maakt hierin zelf de beslissingen welke oefeningen er worden gedaan. Indien er wordt gesprongen is de maximale springhoogte voor de veiligheid van mens en dier niet hoger dan 50 centimeter.
  • De instructie bepaalt op welke pony je kind mag rijden. Veel kinderen hebben hun favoriet, maar uiteindelijk moeten de pony’s allemaal evenveel worden ingezet.
  • Paardrijlessen op een manegepony kunnen schriftelijk worden opgezegd. Hierbij wordt minimaal een opzegtermijn van één maand gehanteerd.